Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching And Learning terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa

Main Article Content

Maria Indrawati Widonda Bedilius Gunur Yohanes Kurniawan

Abstract

The goal of this research is to know the students’ mathematical connection skill improves well by using contextual teaching and learning (CTL) than using conventional approach. This research is pseudo experiment, using research design posttest only control group design. The population in this research is 95 students from three different classes. The sampling technique used is random sampling, in which the equality test priorly applied. The data collection intrument is a test. Before analysing data, it is priorly conducted analysis prerequisite test, which is a homogeneity and normality test. The data is analysed using . Based on the  analysis, the result of this research is  that is  so is rejected and  is accepted meaning the students’ mathematical connection skill improves well by using contextual teaching and learning (CTL) than using conventional approach.

Article Details

Section
Articles

References

Ayu, Maulana & Kurniadi. (2016). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Koneksi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Keliling dan Luas Persegi panjang dan Segitiga. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1) , 221-230.
Berns and Erickson. (2001). Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. Bowling Green State University.
Depdiknas. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No22 Tahun 2006 tentang Sistem pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Diana, Irawan & Susiswo. (2017). Proses Koneksi matematis Siswa Bergaya kognitif Reflektif Dalam Menyelesaikan Masalah Aljabar Berdasarkan Taksonomi Solo. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 1(1), (online). http://journal2.um.ac.id/indeks.php/jkpm , 52-63.
Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Harahap. (2015). Penerapan Contextual Teaching and Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Representasi Matematika Siswa Kelas VII-2 SMP Nurhasanah Medan Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal EduTech, 1(1)
Hendriana & Soemarmo. (2014). Penilaian pembelajaran Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Majid. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Makur. A.P, Prahmana. R.C.I, & Gunur. B. (2018). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi, Peserta OSK Matematika Tingkat SD, dan Strategi Think, Talk, and Write. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2) , 23-32.
Mandur, Sadra & Suparta. (2016). Kontribusi Kemampuan Koneksi, Kemampuan Representasi dan Disposisi Matematis Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Swasta Di Kabupaten Manggarai. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 8(1) , 65-72.
Musriliani, Marwan & Anshari. (2015). Pengaruh pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap kemampuan koneksi matematis siswa SMP Ditinjau dari Gender. Jurnal Didaktik Matematika , 49-58.
Nainggolan. (2015). Penerapan pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Koneksi matematis Siswa SMP Pencawan Medan. JURNAL Suluh Pendidikan FKIP-UHN,2(2) , 107-118.
Nurhadi & Senduk. (2009). Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning). Malang: Universitas Negeri Malang.
Putri & Santosa. (2015). Keefektifan Strategi React Ditinjau dari Prestasi Belajar, Kemampuan penyelesaian Masalah, Koneksi matematis, Self Efficafy. Jurnal Riset pendidikan Matematika (online) http://Journal.uny.ac.id/index.php/jrpm/index , 262-272.
Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Rusmini & Surya. (2017). The Effect of Contextual Learning Approach to Mathematical Connection Ability and Student Self Confidence Grade VIII SMP Negeri 8 Medan. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), (Print & Online), http: //gssrr.org/index.php?journal=JournalOfBasicAndApplied 35(2), , 249-262.
Sanjaya. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: PT Kencana Media Group.
Shoimin. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Siagian. M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematik Dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Mathematics Education and Science, , 58-67.
Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar . Jakarta: PT Kharisma Putra Utama.