Workshop Penggunaan Media Pembelajaran Matematika dalam Upaya untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Inpres Malanuza

Main Article Content

Petronela Yohana Dhosa

Abstract

School action research has been implemented as a follow up from the supervision of headmaster in the state of elementary school Malanuza in the Golewa sub-district in September 2018. The purpose of this classroom action research is to improve teacher competency, especially in making mathematics learning media. Media that is designed is more oriented to objects or phenomena that are around students. The project is created in the form of workshops and was attended by all classroom teachers. The results of the workshop showed a significant increase in teacher competency from the first cycle to the second cycle. This result indicates that efforts to provide workshops for teachers are influential in improving teacher pedagogical competence.

Article Details

Section
Articles

References

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 7(10), 11-21.

Departemen Pendidikan Indonesia. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Gunawan, I. (2015). Strategi Meningkatkan Kinerja Guru: Apa Program yang Ditawarkan oleh Kepala Sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Pengembangan Karir Tenaga Pendidik Berbasis Karya Ilmiah, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang (Vol. 23).

Jelatu, S. (2018). Scaffolding dalam Pembelajaran Matematika: Optimalisasi Peran Guru sebagai Fasilitator. In Prosiding Seminar NASIONAL PENDIDIKAN MATEMATIKA II 2018 PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA STKIP SANTU PAULUS: HOTS Matematika & Tren Penelitian Pendidikan MIPA.

Jelatu, S., Sariyasa, S., & Ardana, I. M. (2018). The Effect of Integrating GeoGebra Software Towards Understanding of Geometry Concepts in Terms of Students’ Spatial Ability. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(2), 162-171.

Jundu, R., Kurnila, V. S., & Jelatu, S. (2018). Visualization of Mathematics Lesson Class I Primary School Using Edugame to Improve Counting Ability. RANDANG TANA-Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 6-10.

Kurniati, K., Prahmana, R. C. I., Makur, A. P., & Jelatu, S. (2018). Math Comics, Vectors, and the Strategy of Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R). Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 8(3).

Nasarudin. (2018). Media dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Diakses diwww.researchgate.net publication [2 September 201].

Novianti, R. D. (2010). Pengembangan media komik pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman bentuk soal cerita BAB Pecahan pada siswa kelas V SDN Ngembung. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 1(1).

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 8(1), 19-35

Purwaningsih, E. & Okianna. (2016). Peranan Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Di Kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 5 (10), 1-14.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan media video pembelajaran Matematika dengan model assure. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42-47.

Saputro, P. J. (2016). Lembar Observasi Aktivitas Guru. Diakses di: repository.uksw.edu [pada tanggal 12 Agustus 2018].

Slamet dan Setyaningsih. (2010). Pengembangan Materi dan Model Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Media dan Berkonteks Lokal Surakarta Dalam Menunjang KTSP. Jurnal Penelitian Humaniora, 1 (2), 125-142.

Susilana, R., Si, M., & Riyana, C. (2008). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. CV. Wacana Prima.

Wibowo, E. J. (2012, January). Media Pembelajaran Interaktif Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas IV. In Seruni-Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika (Vol. 1, No. 1).