PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOLABORATIF TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGONTROL BAKAT NUMERIK PESERTA DIDIK

Main Article Content

I Gusti Agung N. T. Jayantika I wayan E. Mahendra Ni Gusti P. V. Mintarti

Abstract

The main purpose of this study is to determine whether there is a difference in the model of collaborative learning on mathematics learning outcomes by controlling the numerical talents of learners.  This type of research is quasi eksperiment with non equivalent control group design. The sample in this study consisted of two classes namely class X AP 1 as experiment class and class X AP 3 as control class with many students of each class were 39 and 38 students taken with sample random sampling technique. Data were analyzed using one-way t-test and ANAKOVA. Based on the results of hypothesis testing results obtained, there is a significant difference in the learning outcomes of learners who follow the learning model of collaborative learning with the learning outcomes of learners who follow the conventional learning model with the value of t-test. after controlling to student's numerical talent there is difference of significant result of learning of mathematics among learners which follow model of collaborative learning with learners result of learning that follow conventional learning model. So there is an influence of collaborative learning model on mathematics learning outcomes by controlling the numerical talents of learners

Article Details

Section
Articles

References

Aditia Putra, I Kadek. 2012. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Kontekstual (CTL) Ditinjau Dari Bakat Numerik Dalam meningkatkan Prestasi Belajar Matematika di kelas VIII SMP Negeri 11 Denpasar. Jurnal Penelitian Pascasarjana UNDIKSHA. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Arikunto. 2013. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Asri, Khairul., dkk. 2014. Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematis Melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Didaktik Matematika Vol. 1 No.2, September 2014. Aceh: Universitas Syiah Kuala
Apriono, Djoko. 2013. Pembelajaran Kolaboratif. Jurnal Diklus, Edisi XVII, Nomor 01, September 2013. TUBAN: FKIP Universitas PGRI Ronggo Lawe
Coughlan, sean. Asia Tops Biggest Global School Rankings. http://www.bbc.com/news/business-32608772. Diakses tanggal 01 Mei 2017.
Darmadi, Hamid. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta
Dewi, Mia Roosmalisa., dkk. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Kolaboratif berbasis Lesson Study terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Edukasi UNEJ 2016. Jember: Universitas Jember (UNEJ)
Jayantika, I G A N Trisna., dkk. 2013. Kontribusi Bakat Numerik, Kecerdasan Spasial, Dan Kecerdasan Logis Matematis Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sd Negeri Di Kabupaten Buleleng. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Matematika (Volume 2 Tahun 2013). Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha
Koyan, I Wayan. 2012. Analisis Regresi. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha
Koyan, I Wayan. 2016. Statistik Pendidikan Teknik Analisis Data Kuantitatif. Singaraja: Universitas Pendidikan Singaraja
Kresma, Eka Nella. 2014. Perbandingan Pembelajaran Konvensional dan Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Titik Jenuh Siswa Maupun Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Education Vitae Vol. 1 Tahun 2014. Madiun FKIP – Universitas Katolik Widya Mandala Madiun. http://portal.widyamandala.ac.id/jurnal/index.php/educatiovitae/article/download/180/207. Diakses tanggal 18 Mei 2017.
Kartiwi, Desak Putu. 2016. Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Ditinjau Dari Bakat Numerik Dan Kecemasan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Kuta. Jurnal 2016. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha
Khoiriyah, Annisatul. 2016. Pembelajaran Kolaboratif Pada Matematika Untuk Membentuk Karakter Generasi. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol. I No.1 Maret 2016. Malang: Universitas Negeri Malang.
Mahendra, Eka. 2014. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Dan Bentuk Asesmen Formatif Terhadap Hasil Belajar Matematika Setelah Mengontrol Bakat Numerik. Jakarta: Program Doktor (S3) Universitas Negeri Jakarta
Ngalimun. 2016. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo
Rusman. 2013. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada
Rusman. 2016. Belajar dan Pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana
Rachmayani, Dwi. 2014. Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. ISSN 2338-2996 Jurnal Pendidikan Unsika Volume 2 Nomor 1, November 2014. Jakarta: Universitas Muhamadiyah Jakarta.
Sugiyono. 2015. Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung : Alfabeta
Suryani, Nunuk. 2016. Implementasi Model Pembelajaran Kolaboratif Untuk Meningkatkan Ketrampilan Sosial Siswa. Jurnal maret 2016.
Siregar, Irdes Hidayana dan Juliani, Rita. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Teaching Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Zat Dan Wujudnya Di Kelas Vii Semester I Smp Negeri 3 Percut Sei Tuan T.P 2013/2014. Jurnal Inpafi Vol. 2, No. 2, Mei 2014. Medan: Universitas Negeri Medan
Susyanto, Ari Dwi. 2016. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournamen Pada Siswa Kelas V Sd N 1 Jembangan Poncowarno Kebumen. Yogyakarta: Universitas PGRI Yogyakarta
Sudjana, Nana. 2012. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Tiya, Kadir. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa SMPN. Jurnal Pendidikan Metematika PMIPA FKIP Universitas Haluoleo Volume 4 Nomor 2. Juli 2013.
Zuchdi, Darmiyati dan sulistyawati, Nanik. 2016. Implementasi Teknik Pembelajaran Kolaboratif Dengan Variasi Media Untuk Peningkatan Hasil Belajar Di Smpn 2 Kalijambe. Jurnal Pendidikan IPS Universitas Negeri Yogyakarta Volume 3, No 1. Maret 2016.