TEACHER TRAINING: HOW TO MAKING LEARNING PLANS IN KKG CIBAL AND CIBAL BARAT

  • Felisitas Ica Ndeot STKIP Santu Paulus Ruteng
  • Beata Palmin STKIP Santu Paulus Ruteng
  • Petrus Redy Jaya STKIP Santu Paulus Ruteng
Keywords: training, planning of learning, early childhood education teacher

Abstract

This activity aims to improve the competence of teachers of early childhood teachers pedagogic and professional in the PKG Cibal and Cibal Barat. Teachers as a members of PKG Cibal and Cibal Baratt realized the importance of this activity will be carried out as a form of activity which may increase the ability of teachers which is largely a HIGH-SCHOOL graduate. A learning plan is a means for teachers in designing activities around in the early childhood education. Teachers are expected to design a learning plan in accordance with the characteristics, circumstances, and conditions of early childhood so the learning given ongoing fun and exciting. The methods used in this activity is the method of discussion, mentoring, and training

References

Direktorat Pembinaan Anak Usia Dini. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2015. Pedoman K-13 PAUD. Jakarta.

Direktorat Pembinaan Anak Usia Dini. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2015. Pedoman Pengelolaan Kelas PAUD. Jakarta.

Direktorat Pembinaan Anak Usia Dini. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2015. Pedoman Perencanaan Pembelajaran PAUD.Jakarta.

Direktorat Pembinaan Anak Usia Dini. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2015. Pedoman Penilaian di PAUD. Jakarta.

Direktorat Pembinaan Anak Usia Dini. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2015. Pedoman KTSP PAUD. Jakarta.

Direktorat Pembinaan Anak Usia Dini. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2015. Pedoman Pengembangan Tema di PAUD. Jakarta.

Haenilah, Een Y. 2015. Kurikulum dan Pembelajaran PAUD. Yogyakarta: Media Akademi.

Masitoh, dkk. 2005. Pendekatan Pembelajaran Aktif di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 tentang Struktur Kurikulum PAUD. Jakarta.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta.

Trianto. 2011. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dini TK/RA & Anak Usia Kelas Awal SD/MI. Jakarta: Kencana.
Published
2019-01-29